مباحثی جالب و خواندنی درباره سنگ و انگشتر گران قیمت عقیق

مطالب مفید درباره سنگ های زینتی و جواهرات

خرید انگشتر نقره مردانه دست ساز


مباحثی جالب و خواندنی درباره سنگ و انگشتر گران قیمت عقیق

ا

البته لازم بذکر است که این مطالب بر اساس علم گوهر شناسی میباشد. برای ما سنگ عقیق اهمیت زیادی دارد زیرا در احادیث و روایات مختلف به خواص و ثواب این سنگ زیبا تاکید شده است که به چند نمونه آن اشاره میکنم :سنگ عقیق  اولی سنگی بود که ایمان آوردند .تکلم خداوند با حضرت موسی در روی کوه عقیق بود.

انگشتر عقیق اندوه را از شخص دور نگه میدارد.انگشتر عقیق فقر را از مومن دور نگه میدارد. عقیق بلا و حوادث را در سفردور نگه میدارد. عقیق روزی و رزق را افزون میکند. انگشتر عقیق حاجات را براورده میسازد.پریشانی را دور نگه میدارد. داشتن آن هنگام نماز توصیه شده است. و دارای خواصی همچون غم زدای و فرح انگیز است.برای دستگاه گردش خون و آرامش روح مفید میباشد.و از خونریزی جلوگیری میکند. این تنها گوشی از خواص و فضایل عقیق بود.بنابر این همه ما علاقمند به داشتن عقیق خوب و با کیفیت هستیم.بخصوص عقیق یمانی. جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان با این گوهر زیبا مطالبی توضیح میدهم.عقیق از گروه خانواده سنگهای کلسدونی میباشد.که در واقع خود کلسدونی هم نوعی از گروه بزرگ سنگ کوارتز هست. در میان سنگهای کلسدونی تمامی آنها دارای انواع رنگها را دارند و اغلب بدون شفافیت هستند یعنی نور از آنها عبور نمی کند .به غیر از سه سنگ chrysopraseوcarnelianوmotrolite که نیمه شفاف بوده و نور از آن میگذرد در واقع به تمامی گروه سنگ کلسدونی عقیق میگویند. اما منظور ما از عقیق و مطالب ذکر شده در بالا منحصر ا به این سه سنگ بر میگردد به دلیل این که کدر نیستند وبه عنوان عقیق آن را میشناسند. که شامل رنگ نارنجی و سبز روشن سیبی و سبز تیره هستند. مهم هست بدانید هیچ رنگ دیگری مثل قرمز و آبی و زرد در طبیعت در سنگ عقیق بوجود نمی آید توجه بفرمایید معنی رنگ دقیقا عنصر رنگ دهنده به سنگ عقیق میباشد نه رنگی که ما میبینیم به همین دلیل در قدیم عقیق زرد معروف به شرف شمس بوده است اما این رنگ در واقع همان رنگ نارنجی کمرنگ با کمی رنگ سبز بوده که به چشم زرد میاید و بسیار کمیاب هست.

سنگ عقیق

agate یا عقیق در این سه رنگ خاص وجود دارد عقیق های زرد .قهوهای و آبی با رنگ طبیعی در واقع مخلوط کم و زیاد باهم از این سه رنگ اصلی هستند. که بسیار هم کمیاب هستند. بیشتر عقیق های دنیا در رنگ نارنجی و  سبز هستند و نوع دیگر عقیق به نام اونیکس در رنج رنگ قهوه‌ای تا سیاه یافت میشود.

نکته مهم تشکیل سنگ عقیق فرآیندی است که در مدت زمان قرنها و هزاران سال صورت میگیرد و تشکیل آن گاهی با سرعت بیشتر و گاهی کمتر انجام میپذیرد. و این فرایند اثری در سنگ عقیق بجا میگذاردبه همین دلیل به طور طبیعی در تمام آنها پدیده ای به نام کالر زونینگ و کالر بندینگ وجود دارد (خطهای رنگی کنار هم یا بالای هم به شگل مستقیم خمیده یا مثلثی) عقیقی که این پدیده را نداشته باشد دیگر طبیعی نیست.و دستکاری شده است.

 بنابر این اگر به عقیق قرمز .آبی یا زردو یا. سبز لامپی کاملا شفاف دیدید منتظر عقیق طبیعی نباشید هر چند فروشنده خود آن را شخصا از یمن کنده باشد! اما عقیق که همه ما خواهان آن هستیم یمانی معروف و محبوب.این عقیق همان عقیق کارنالین نارنجی میباشد که رنگ نارنجی زیبایی دارد حتما به دلیل کیفیت بالا حالت عسلی و روغنی را درون سنگ دیده میشود مانند آن است که در خلقت آن تمام سنگ را با عسل مخلوط کرده باشند. با کمی غلظت کم و یا زیاد به رنگ نا رنجی پر رنگ . نارنجی متوسط و نارنجی کم تا حد زرد پر رنگ وجود دارد اما هرگز قرمز یا سبز یا آبی و یا سیاه نیست در گذشته .معدنی بوده در یمن که أین عقیق عالی از آن استخراج میشده و البته دیگر  از آن نوع پیدا نشده است. سایر عقیقها در یمن که اکنون استخراج میشود آن دارای آن کیفیت  اصل نیست. بلکه عقیق کارنلین معمولی هست .گفتن این موضوع که عقیق از یمن آورده شده هر چند جای سوال و امای بسیار دارد حتی در صورت صحت موضوع ارتباطی با آن یمانی اولیه ندارد.اما قسم فروشنده و پذیرفتن خریدار را مشروع می کند.(ممکن است خود شما شخصا از یمن عقیق بخرید بنابر این میتوان گفت شما عقیق یمن خریداری کرده اید.

اما این بدان معنا نیست که به لحاظ کیفیت یمانی اصل تهیه کرده اید) در واقع معنای واقعی یمانی به لحاظ کیفیت عقیق در نظر گرفته میشود نه محل خرید. اگر عقیقی از سایر مناطق دنیا دارای آن کیفیت  یمانی بدست آید همچنان میتوان به آن یمانی گفت‌در واقع این نام اندازه کیفیتی در هر عقیق  هست.

نکته مهم آن است که چه عقیق یمنی اصل و چه عقیق طبیعی دیگر نباید دارای هیچگونه دستکاری و افزودنی باشند تا ارزش و اصالت آن حفظ شده باشد .در غیر اینصورت دیگر عقیق اصل محسوب نمشوند و فقط جنبه  تجاری به خود میگیرند عدم اطلاع از این موضوع باعث بازار گرمی بسیاری در فروش عقیق های بی کیفیت به این عنوان شده است.

سنگ عقیق طبیعی چه نارنجی و  سایر رنگهای طبیعی هرگز شیشه‌ای و بسیار شفاف نیستند و پدیده بندهای رنگی حتما در آن وجود دارد. اگر عقیقی هیچ گونه بند رنگی نداشت و به اصطلاح لامپی بود و یا رنگ شفاف آبی و قرمز و سبز داشت حتما در فرآیند حرارت و مواد اسیدی بهسازی شده و نه تنها یمانی نیست بلکه حتی عقیق طبیعی هم دیگر نیست. در گذشته بهترین مکان برای بهسازی و دستکاری در عقیق کشور آلمان بود زیرا بهترین مواد شیمیایی و اسیدی را بکار میبرند .ممکن است امروزه در سایر کشورها نیز به این کیفیت عالی همین treatment یعنی بهسازی انجام شود و عقیق را وارد کنند و در انگشتر طلا و نقره روکش کروم در زیباترین و شیک ترین ویترین قرار دهند یا فروشندگان دیگر آن را به عنوان یمنی اصل که خو د وارد کننده آن هستیم عرضه کنند که به لحاظ جواهر شناسی و کیفیت و اصالت ارتباطی با یمنی اصل ندارند، شیک و زیبا هستند اما معمولا خریدار  آن صاحب همیشگی آن خواهد بود.

 مطلب بعدی دیدن اشکال به اسم لانه زنبوری و گلبرگی در برخی مواقع در فروش عقیق هستیم که معمولا محل تجمع رنگ دانها و یا محل محو شدن کالر بند های کمرنگ  عقیق هستند و گاهی بر اثر بهسازی پدید میایند.و ارتباطی با اصالت عقیق ندارند .در موقع خرید عقیق حتما مناسب است موضوع طبیعی بودن و اصالت رنگ عقیق کتبا برای شما نوشته شود .

گاهی نیز  سنگ کوارتز کریستالی به رنگ بنفش و یا آبی در طبیعت یافت میشود که به اشتباه به آن نام عقیق سوسنی یا عقیق بنفش میدهند هر چند از لحاظ کلی هر دو بسیار به هم نزدیک هستند اما اینگونه کوارتزها عقیق نیستند.در خاتمه عقیق  طبیعی با رنگ طبیعی در صورت داشتن رنگ مناسب و کیفیت خوب   دارای تمام خواص و ارزش یک عقیق خوب میباشد و اگر یمانی معروف به دلیل کمیابی پیدا نشد از این سنگ روحانی میتوان بهره برد کاری که حقیر هم انجام داده ام.

 مطمئنا هنوز هم عقیق مناسب طبیعی را میتوان از فروشندگان خوش نام تهیه کرد. اما باید در هر صورت مراقب خرید خود بخصوص از طریق اینترنت و افراد نا معتبر باشید.توجه داشته باشید جواهر شناسی با گوهر فروشی دو امر کاملا متفاوت هستند بنابراین صرف خرید از یک محل خاص دلیل خرید با کیفیت نیست و حتما در مورد خرید عقیق باید از نوع رنگ و اصالت سنگ و عدم بهسازی در آن عقیق اطمینان بدست آورید نکته آخر آنکه عقیق با کیفیت عالی را عموما به صورت تخت تراش میدهند نه به شگل تراش دامله یا نیم دایره .

 انگشتر

 

شما هم میهنان عزیز برای مشاهده محصولات فروشگاه آنلاین طلا و جواهر سایت زرسی می توانید وارد این سایت  بشوید و آخرین جواهرات روز از قبیل:

انگشتر فیروزه  مردانه

انگشتر فیروزه زنانه

نگین فیروزه

انگشتر اوپال مردانه

انگشتر اوپال زنانه

و....

مطلع شوید.



می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 270

تاریخ انتشار: چهار شنبه 7 فروردين 1398 ساعت: 15:39

برچسب ها : ,,,,,,,,,,,
نظر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:










دوستان و همکاران

با مرجع گرافیک دوست شوید !

محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما تهران گراف قالب گراف
تمامی حقوق سایت و قالب برای((مطالب مفید درباره سنگ های زینتی و جواهرات)) محفوظ می‌باشد و هرگونه سؤاستفاده و کپی برداری پیگرد قانونی دارد | کپی رایت ۲۰۱۳
طراحی و سئو: تهران گراف ترجمه: قالب گراف